Saturday 2 March 2013

هههه ايه يا عم الشيخ !

من الحاجات البرضو بعض الناس بتتريق عليها او يعني الناس الي في سننا، الواحد الي يكون بيصلي، لو مثلا و انت قاعد علي القهوه مع اصحابك و قلت لهم تعالو نصلي العشاء مثلا لازم تسمع الي بيقولك " ههههه ايه يا عم الشيخ انت بتصلي اصلا "، الناس دي بتحسسني ان الي بيصلي ده يبقي مش زي باقي البشر و مش روش بقا و كده مع ان الصلا دي بجد حاجه جميله جدا و بصوا انا هتكلم عن نفسي انا في الاول مكنتش بصلي خالص و طبعا ياما ماماتي و اخواتي الكبار نصحوني اني اصلي كتيير بس انا فعلا كنت بكسل و بصراحه كنت شايف انها مش حاجه جمده اوي الهو بقا مش هتأثر فيا و تخليني كويس بقا و كده بس حوالي من شهر والدي كان طلعنا عمره و انا قولت اني اصلي و التزم في العمره بقا دي عمره يعني و المهم التزمت فعلا و كنت بصلي كل وقت بوقته و لقيت ان الصلاه بجد بتأثر انا كان عندي مشاكل كتير و اغلب الناس كانت بتقول عليا كئيب و فعلا انا كنت كده بس بعد ما بدأت اصلي بجد فرق في حالتي النفسيه كتير بقيت مبسوط و بضحك مع الناس و اهلي بقوا راضيين عني و الناس بقت تحبني و تحب تتكلم معايه مش زي الاول نادر ما كان حد بيتكلم معايه علي اساس اني مش مضحك بقا و كده بس دلوقتي بجد انا بقيت محبوب و مضحك و ناس كتير قلتلي اني مسخره و بضحك اوي و دا كان تجربتي انا.

اقولك بقا حاجه ليك او ليكي انا عارف ان كولنا من جوه نفسنا نتصلح و نقرب من ربنا بس انا برضوا عارف ان ساعات بنكون مكسلين نصلي و نقول حاضر هقوم بعد شويه و نكبر و مثلا لو في خروجه او في مشوار مش بناخد بلنا اصلا ان في صلاه و كده، بص المهم انك تصلي و اقولك علي حاجات كتير ممكن تسهلك الموضوع يعني مثلا مفهاش حاجه لو انت قعد في البيت وقت العصر تنزل تصلي او حتي تصلي في البيت و مش تكسل كده كده انا عارف اننا ما شاء الله مش  بنذاكر و عندنا وقت فاضي بالهبل و اقولك حاجه لو انت مهموم و بجد في حاجات كتير مخلياك مخنوق من الدنيه صلي و شوف.

اكيد كل واحد الصلي هتأثر معاه في حاجه ممكن انا مكنش عارف هتأثر معاه في ايه بس اقولكو اتفاق رجاله جرب اسبوع واحد بس تلتزم فيه في الصلى و يبقي بجد لربنا و شوف الصلاه هتأثر معاك في ايه لو مش أثرت معاك ارجع تاني مش تصلي.
و انا عن نفسي شايف ان الواحد مهما بيعمل حاجات غلط بردو يصلي و ياعم اعمل كل حاجه غلط بس ادي الصلى حقها و الفاهم ان دا كلام غلط انا هقولك الفكره، الفكره انك لما تصلى و تقرب من ربنا، ربنا هيحميك و هيبعد عنك الحرام ف هتلاقي نفسك لوحدك بتتصلح بس.

No comments:

Post a Comment