Thursday 7 March 2013

احلم و حقق حلمك

في ناس كتير بتحلم و بيكون نفسها ف حاجات كتيره بس بيكون في مشاكل كتير وقفه في طرقنا زيي انا، انا نفسي اكون "دي جاي" و الموضوع دا بقالو اكتر من 3 سنين و عادي نفسي و حلم ليه علشان انا بحب دا و لحد دلوقتي انا بردو نفسي و بحاول اعمل اي حاجه علشان احققو بس لسه مش عارف علشان عندي مشاكل مع اهلي و كمان مشكله في الفلوس و كده.

كل واحد فينا عندو حلم و نفسه في حاجه في النفسه يبقى مصور و في الي بيحب الرقص و في النفسه انه يرسم و يخلي الناس تشوف الرسم بتاعه و في ....... و في ...... ، بس في مشاكل كتيير بتقف ادمنا زي في ناس مش معاها فلوس علشان تشتري كاميره و واحد زيي انا معيش فلوس علشان اقدر اشتري العده و في الاهله مش حبين الموضوع ف مش بيساعدوه، و كتير من الاهالي كده علشان هما كل الي شيفينه الدراسه و الكليه الكليه و طز في احلامك او انت نفسك تكون ايه او نفسك تعمل ايه و انا عارف ان طبعا المستقبل اهم حاجه و انا معاك انا فعلا عايز اكون مهندس بس مفهاش حاجه لما تاخذ الحلم بتاعك علي اساس هوايه تعملها بجانب درستك و مستقبلك بس المهم انك تحاول تحقق حلمك و لو اهلك وقفين ادامك عادي حاول بردو تعمل الي انت بتحبه.

و زي ما اتكلمت عن الاصحاب بردو الاصحاب ممكن يأثرو جامد في الموضيع دي يعني مثلا لو معكش فلوس ممكن يسعدوك و اقل حاجه ممكن يعملو معاك جمعيه من غير ما هما يكونو محتجين بس دا علشانك كوسيله ممكن تجبلك فلوس كتير بسرعه و تكون عملت الي انت بتحبه و نفسك فيه و ممكن بردو يشوفو لو يعرفو حد مثلا ممكن يساعدك وزي مثلا في الموضوع بتاعي لو حد يعرف "دي جاي" ممكن يقولو يعلمني مثلا حاجات او كده بس اقولكو حاجه دلوقتي مبقاش في حد بيفكر بالشكل دا لغيره و حتي الناس بقت تستبعد ان حد من اصحبهم هيساعدوهم اصلا حتي لما كنت قاعد مع واحد صاحبي و بحكيله قالي " يا ابني انا هقولك حاجه دلوقتي الي بقا يعتمد علي الناس يبقى ......" ف ليه بقينا كده.

بص حلمك خليك وراه اوعي تسيبه و متقولش "ياعم انا كل حاجه وقفه ضدي و مفيش اي فايده من الى بعمله دا بقى حلم بس" لا دا مش حلم و بس مفيش حاجه مستحيله لو انت عايز تعمل اي حاجه هتعملها بس يكون عندك امل و صبر و متزهقش من المحاوله علشان تحقق حلمك و كمان نصيحه ابقا واحد بيحب اصحابه ميكنش كل الي بينكم مدرسه او قهوه او اي حاجه كون واحد بيفكر في اصحابه ازاي يخليهم يحققوا حلمهم و يكونوا مبسوطين كون واحد بيساعد اصحابه و اكيد هتلقي بردو الى فكر بنفس الطريقه بس ليك بس ابدا انت من نفسك علشان تخلي الناس تفكر كده بردو مينفعش تقول" طب ما هما مش بيفكرو كدا ايه الي هيخليني انا كده" علشان لازم واحد يبدا بده و لو حتي هما مفكروش ياعم كفايه انك هتكون شخص محبوب و صاحب بجد و فاهم يعني معني الصحوبيه، صدقني ساعد اصحابك علشان كلنا نفسنا في حد يبقي جمبنا في اي حاجه بنعملها او نفسنا فيها.

No comments:

Post a Comment