Sunday 3 March 2013

انت صاحبي بجد ولا مصلحه ؟

دلوقتي بقا في ناس كتير تكون مهمومه و مخنوقه تسألها من ايه تقولك " اصل بجد في ناس تكون معاهم كويس و في الاخر يطلعوا ميستاهلوش اي حاجه" و فعلا انا واحد منهم مجرب كتير انى اكون طيب مع كل الناس و انا طبعتي بحب اساعد الناس في مشاكلهم ف يعني الي كنت بشوفو عندي مثلا علي البي بي ام او تويتر زعلان او مخنوق كنت بحاول اتكلم معاه و احاول اساعده حتي لو ناس انا معرفهاش بس في الاخر كنت بلاقي ان بعد كل دا الناس دي بتسبني و ولا تسأل و من غير اي سبب ف دا فعلا من الاسباب ألي كانت بتخليني مخنوق.

و بردو تلاقي ناس تقولك انا صحبك و بتاع و تلاقيها ولا بتسأل و لما يكون في وقت زنقه تلاقيه يبعد عنك و في الاثنين يكونو صحاب و يسيبو بعض علشان حورات ملهاش اي لزمه و في.... و في....، الصحاب الي هما مفروض بيكملو بعض يعني لما تكون في مشكله هتلاقيهم اول ناس جنبك، لما تكون مريض اول ناس هتسأل عليك ، لما تكون في خروجه و معكش فلوس هما يشلوك، من الاخر الصحاب هما الناس الي بتسأل عليك و تحترمك و من غير اي مقابل ولا في بينهم فلوس ولا مصالح ولا اي حاجه و دول الصحاب اللى بجد في نظري.

نيجي بقا للناس ألي بتصاحب مصلحه و كده ممكن تقولي انت ايه رأيك لما يكون كل اصحابك وخدينك للمصلحه بس ؟ ليه اصلا تصاحب ناس للمصلحه و خلاص ؟ انا عارف ان كلو بيتكلم علي كلو انا نفسي مش كامل ساعات بتكلم في ضهر ناس بس ليه ؟ قالك ان الدنيا كما تدين تدان ف ممكن تقلولي فيها ايه لما تعامل الناس كلها علي انها اصحابك بجد و انها عمرها ما هتتخلا عنك و انا عارف في ناس تقولك " بس الواد دا انا مش بحبو بحسوه انو فقيع" بس لا حاول تشوف الناس من الجانب الحلو فيها يعني في واحد ممكن يكون بيحبك جدا بس انت شايف انو فقيع حاول تقرب منه صدقني ممكن تلاقيه شايفك حاجه كبيره اوي ممكن يكون شايف فيك ميزه انت مش واخد بالك منها و كل واحد في اي حلم ليه بيبقي محتاج حد يقف وراه و يدعمه ممكن يكون هو دا الشخص ألي هيفضل وراك لحد الاخر ف شوف الناس من الجانب الحلو الي فيها،

و زي نصيحه خد بالك من الناس ألي بجد طيبه مش شايله في قلبها اي حقد او كراهيه ، اكيد كل واحد يعرف ناس كتير طيبين و الي هما دلوقتي بقا يتقال عليهم " مغفلين" و دا بس علشان هو بيتعامل بنيه صافيه معاك مع ان بجد لو كل الناس اتعملت  بنيه صافيه مش هيبقي في اي كراهيه و الناس هتحب بعض ف حاول تحب كل الناس، انسى الناس الي سابتك و ابدأ صفحه جديده مع نفسك و مع الناس و خلي نيتك كده صافيه مع الكل انا عارف انت ممكن تتعب في الوقت دا بما انك طيب بس صدقني هتكون عند نفسك علي الاقل واحد صافي اللي في قلبه للناس.

و انا عارف ان ممكن يكون الموضوع ملخبط شويه بس انا مش كاتب انا بس بقول الي جوايه و الي عايز اوصله للناس علشان انا بحلم، بحلم بناس بتحب بعض بجد من غير اي مقابل.

1 comment:

  1. islaam hassan4/3/13 12:37 am

    Gr8 one bgd it touched my heart (:

    ReplyDelete