Sunday 31 March 2013

"يا عم دي شمال" - شاب مصري

معلش يا جماعه انا بقالي كتير مكنتش بكتب بس كنت مخنوق شويه و كده المهم، دلوقتي يقولك مبقاش اكتر من البنات الشمال و مش عارف ايه و اي بنت دلوقتي لازم تلاقي حد بيتكلم عليها حتي لو هي في قمه الاحترام و من الحاجات الي بجد بتستفزني اني مثلا ابقي واقف مع واحد صحبي يبص كده علي بنت مثلا و يجي "البت دي شمال" و اقوله "طب عرفت منين" يقولي "هو كده" !! ازاي يعني هو كده ! اي بنت ماشيه بقت خلاص شمال ؟ 

انا هقولكو مين الي طلع شمال دي اصلا، الولاد هما الي طلعو كلمت "شمال" في ممكن واحد يصاحب واحده كده منظره او للمتعه ف هي تحبه بجد و بصراحه كده كلنا عارفين ان البنت ضعيفه او مش ضعيفه هي بس لما بتحب بجد ممكن تعمل اي حاجه للشخص الي بتحبه دا ف هو يكون بيمثل عليها الحب و طبعا يعود يقولها "انا بجد بحبك اوي" و شويه "انا حاسس اني بجد عايز احضنك و عايز ابوسك" و طبعا الي بيحب بجد ممكن يعمل اي حاجه لحبيبه ف ممكن تعمل دا معاه و يكون هو اصلا معندوش ولا 1% من الرجوله يقوم رايح لصحابه "شوفتو دا انا حضنت .... و بوستها و بتاع" و طبيعي هيكون اصحابه خدو عنها فكره وحشه ف سموها "شمال" ف الولاد اصلا هما الي طلعو الاسم دا علشان هما مش رجاله او عندهم نقص في الرجوليه و انا ولد و مش بقول ان كل الولاد كده بس اغلبهم كده.

برضو من الغلط انك تحكم علي اي حد من قبل ما تعرفه و حتي انك تحكم عليه من اول مره تكلمه فيها او تقبله فيها علشان اغلب الناس دلوقتي بقت تفهم الناس الي قدمها غلط و الولاد هما بردو اكتر ناس ممكن تفهم غلط يعني البنت مثلا تكون بتحب تهزر و تتعرف علي ناس جديده في ولاد كتيره ممكن يقولو عليها شمال  و حتي لو كانت محترمه و مش بتحب تكلم ولاد تبقي معقده او تنكه ف انا نفسي افهم يعني البنت تعمل ايه علشان محدش يقول عليها حاجه .

افهمو بقى مش اي بنت لبسه بنطلون ديق تبقي شمال، مش اي وحده يتتعود علي الناس بسرعه و بتحب تهزر تبقي شمال، مش اي واحده بتحبك و علشان وفقت انك تعمل معاها حاجه تقول عليها شمال انت الي انسان زباله، مش اي واحده محترمه و مش بتكلم ولاد تبقي معقده او تنكه، بطل تحكم علي الناس من غير ما تكون عارفهم، بطل تحكم علي الناس من اول مره تشوفهم او تكلمهم، اعرفهم الاول كويس و بعدين احكم علشان لما حد يجي يسألك "عرفت منين؟" تعرف تجاوب.

فكرو شويه قبل ما تحكمو علي حد و نظف دماغك مش علي طول تفكر ان البنت دي شمال فكر في ان البنت دي ممكن تكون محترمه بس دماغك الزباله هي الي خلتها وحشه و كمان ممكن يكون عندك اخت انت تقول علي وحده شمال بكره يتقال علي اختك شمال ف ليه ؟

بعتذر لو في حاجات مكنش ينفع اقولها بس انا بقول الي انا شيفه و الي بيحصل فعلا

3 comments:

  1. Àywa ya camironyy ;)

    ReplyDelete
  2. بجد كلامك جميل واتمني انك تستمر ف الكتابة
    تحياااااااااااااااااااتي

    ReplyDelete
  3. ربنا يبارك فيك كلاااااااام موزون

    ReplyDelete